Thuishulp blijft langskomen ondanks Corona

20 april 2020

Medewerkers in de zorg spelen een belangrijke rol tijdens de Coronacrisis. Zij maken overuren om Nederland gezond te houden. Naast de medewerkers in ziekenhuizen en verpleeghuizen speeltook een andere een groep die minder zichtbaar is een belangrijke rol: de thuishulp. ‘Het is mooi om te zien dat de dienstverlening voor 90 procent door kan gaan. En dat kan alleen maar doordat onze medewerkers bereid zijn om iedere dag de deur uit te gaan’, zegt Janna Steinbusch,directeur thuisdiensten bij Incluzio (Cordaan thuisdiensten en Axxicom Thuishulp).

‘Ik ben niet zo bang uitgevallen, maar ik doe wel voorzichtiger. Ik heb van die doekjes in huis gehaald zodat mijn thuishulp de handen kan desinfecteren’, zegt mevrouw S. (71) uit Amsterdam over thuishulp in coronatijd. Eenmaal per week krijgt zij een thuishulp van Cordaan Thuisdiensten. ‘Mijn hulp werkt hier al heel lang. We hebben goede afspraken gemaakt. Wij weten van elkaar of er wel of niet wat aan de hand is. En ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een groot huis heb, we kunnen hierdoor voldoende afstand houden.’

Vitaal beroep

Net als zij kunnen rond de honderdduizend Nederlanders rekenen op thuishulp. Alleen al bij Cordaan Thuisdiensten zijn er bijna 1800 thuishulpen actief. Ook zij hebben de status van vitaal beroep, de mensen die ons land niet kan missen. ‘Terecht’, vindt directeur Janna Steinbusch. ‘Er wordt weleens gedacht dat het alleen om schoonmaak gaat. Maar hulp bij huishouden is veel meer dan dat. We gaan ervan uit dat iedereen iets kan. We kijken wat de klant zelf nog kan. En wat niet meer zelfstandig lukt, daar helpen wij bij. Daarnaast is de sociale kant van onze dienstverlening minstens zo belangrijk. Een deel van onze klanten is sociaal geïsoleerd. Er zijn veel alleenstaanden. Daar komt die thuishulp vaak al jarenlang over de vloer. Niet alleen om die klant te helpen met de organisatie van het huishouden, maar ook voor dat sociale moment. Ook hebben onze medewerkers een belangrijke signaleringsfunctie: hoe is het nu met die klant, staat er niets te beschimmelen in de koelkast, zijn er geen gevaarlijke situaties in huis?’ Nu in tijden van Corona zijn deze aspecten van onze dienstverlening nog wel belangrijker dan normaal. Onze klanten vallen vaak onder de kwetsbare groep die geadviseerd wordt zo veel mogelijk binnen te blijven en die minder visite krijgen dan normaal.

Contact onderhouden

Janna is er trots op dat 90 procent van de dienstverlening in deze tijd normaal doorgaat. ‘Natuurlijk zijn er ook klanten die angstig zijn en afzeggen. Ook dan blijven we het contact onderhouden, door die medewerker of iemand anders te laten bellen. En als mensen de deur niet meer uit durven om een boodschap te doen of medicatie op te halen, kijken we of we toch iets voor een klant kunnen betekenen. Ook merken we dat mensen weleens verkeerd zijn voorgelicht. Dan proberen we die angst weg te nemen. Ten slotte hebben we ook een sociale lijn voor onze klanten opgezet waar al onze klanten naartoe kunnen bellen als ze behoefte hebben aan een praatje of een luisterend oor. Klanten kunnen bellen naar 085-079 33 33.’

Cordaan Thuisdiensten volgt de richtlijnen zoals het RIVM die ook voor de thuishulp heeft opgesteld. Maar dat de sector doorgaat, heeft niet alleen met richtlijnen te maken. Janna: ‘Dat kan alleen maar doordat medewerkers bereid zijn iedere dag de deur uit te gaan. Ook zij zitten met onzekere gevoelens. We lichten onze medewerkers zo goed mogelijk voor. Bijvoorbeeld over de hygiënemaatregelen zoals die anderhalve meter afstand. Maar er zijn altijd omstandigheden die niet in richtlijnen te vatten zijn. We zien dat onze hulpen ook hierin hun eigen verantwoordelijkheid nemen door goed met de klanten te overleggen, bijvoorbeeld door van te voren te bellen en samen afspraken te maken. Als dat niet lukt, zoals bij klanten die beginnend dementeren, ondersteunen we de medewerkers door bijvoorbeeld hulp te vragen van mantelzorgers.’