'We moeten veel meer laten zien hoe mooi en belangrijk dit werk is'

7 april 2022

Personeelstekorten. Heel veel sectoren in ons land kunnen erover meepraten. De zorg is zo’n sector. Maar hoe zit het eigenlijk in de thuishulp, bij Cordaan Thuisdiensten? Ook daar merken we dat het aantrekken van medewerkers er niet eenvoudiger op is geworden. Daarom steken we nóg meer energie in de werving. Met resultaat tot nu toe.

‘Ja, we hebben een krappe arbeidsmarkt’, zegt Carmen van den Berg, als projectmanager verantwoordelijk voor de personeelswerving bij Facilicom Group (waar Cordaan Thuisdiensten deel van uitmaakt). ‘We hebben wat minder sollicitanten, omdat er veel concurrentie is, en de vergrijzing gaat door. Maar het lukt ons nog steeds om mensen te krijgen, al duurt het wel langer.’ 

Als senior recruiter is Daisy van Ophuizen degene die de eerste telefonische screening doet: is deze kandidaat wel geschikt voor een baan als thuishulp? Zo ja, dan verwijst Daisy die kandidaat door naar een leidinggevende op de werkvloer. ‘We moeten buiten onze kaders gaan denken. Die kaders zijn de harde functie-eisen.’ Ze geeft een simpel voorbeeld. ‘Voorheen kon iemand die allergisch was voor dieren of die niet tegen tabaksrook kon niet bij ons komen werken. Nu zeggen we: we gaan een programma maken zodat die persoon wel bij ons kan komen, maar niet bij iemand wordt geplaatst die rookt. De luxe om iemand af te wijzen hebben we niet meer. We kijken daarom welke handvatten we iemand geven zodat hij wel aan de slag kan.’

‘Veel meer dan schoonmaker’
Sollicitanten moeten vaak ook enthousiast worden gemaakt voor het vak, merkt Daisy. ‘We zijn een hartstikke leuke werkgever, maar we moeten wel meer laten zien hoe mooi en hoe belangrijk dit werk is want we komen er steeds meer achter dat mensen denken dat het niet uitmaakt of je schoonmaker bent of thuishulp. Maar je bent veel meer dan een schoonmaker. Je maakt deel uit van het leven van mensen. Die kijken er vaak elke week naar uit dat je komt.’

Werven via social media
Veel meer dan voorheen steekt Cordaan Thuisdiensten tijd (en geld) in het zoeken van sollicitanten. Bijvoorbeeld door veel gebruik te maken van social media. Carmen: ‘Bij de ene gemeente werkt het beter als we op social media adverteren, bij de andere gemeente werken we met banensites. Dat is per gemeente anders.’ Ook is Cordaan Thuisdiensten gaan experimenteren met ‘open hiring’. Geen ingewikkelde sollicitatiegesprekken meer (‘dat vinden mensen spannend’), maar meteen een baan bij aanmelding, inclusief een grondige inwerkperiode. Ook een wervingscampagne van gemeente Amsterdam heeft het vak van thuishulp in het zonnetje gezet.

Medewerkers vasthouden
Mensen krijgen is één, maar die medewerkers vasthouden is twee weet Hiske Maas. Als hr business partner heeft zij hier samen met de leidinggevenden recent veel aan gedaan. ‘Mensen die nieuw binnenkomen weten bijvoorbeeld nu veel beter waar ze aan beginnen. Ze voelen zich meer welkom, ze zijn beter voorbereid op het werk.’ 
 
‘Trots, verbinding en waardering’
Hulp bij huishouden is fysiek zwaar werk en de gemiddelde leeftijd van een thuishulp ligt steeds hoger. Reden voor Cordaan Thuisdiensten om medewerkers daar beter in te begeleiden. Hiske: ‘We voeren ook veel vaker het gesprek: hoe zie je je toekomst, zit je nog wel lekker in je vel? ’ ‘Trots, verbinding en waardering’ heet het project dat thuishulpen voor Cordaan Thuisdiensten moet vasthouden. ‘We laten zien dat we mensen waarderen. We delen regelmatig een presentje uit en voeren met elkaar het gesprek. We houden op allerlei manieren contact met de hulpen. En als er iets is gaan we ermee aan de slag.’