Cordaan Thuisdiensten Courant - corona-update #7

Op deze pagina vind je alle aanvullende informatie over de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update.

Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #2
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #3
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #4
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #5
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #6

Download hier de vernieuwde handleiding Signaleringslijn.
Download hier de basisregels van het RIVM.

Enquête medewerkers

Vorige week hadden we het al even over de enquête over werken in coronatijd die je onlangs via Effectory ontving. We gingen in op het onderwerp persoonlijke beschermingsmiddelen. Maar er kwam meer uit de enquête.

Via de enquête kregen we veel positieve reacties terug over onze huidige werkwijze sinds de corona-uitbraak. En natuurlijk kregen we ook enkele tips!

De inspanningen van en samenwerking met collega’s is iets om trots op te zijn, blijkt uit de enquête:

  • “Dat wij toch de hulpbehoevende mensen kunnen helpen en om te zien dat ze dat waarderen. Vele collega’s schieten te hulp wanneer dit nodig is. Al is het door het geven van advies. Hierdoor merk je dat je niet alleen bent in je zorgen.”
  • “We vragen medewerkers om meer van zichzelf te geven dan redelijk is onder normale omstandigheden. Hiermee bedoel ik over je angsten heen stappen om een ander te ondersteunen. Ik vind het bijzonder dapper.”

Medewerkers reageren ook positief op de communicatie binnen Cordaan. De wekelijkse nieuwsbrief wordt gewaardeerd en de communicatie met de leidinggevende en collega’s:

  • “Dat wij door de coördinatoren en teamleider goed op de hoogte gehouden worden ondanks de drukte waar zij ook mee te maken hebben.”
  • “Ik merk dat de pandemie ons wel samen brengt. Veel collega’s zoeken contact op met elkaar via de app en delen zorgen en ervaringen. Ik vind dat Cordaan hier goed mee om gaat. Ook vind ik dat we goed op de hoogte worden gehouden van de maatregelingen die wij kunnen treffen op het werk en waar we terecht kunnen voor hulp.”
  • “Duidelijke communicatie over het coronabeleid van Cordaan. Naast info over maatregelen en beleid ook invoelende woorden en complimenten.”
  • “Ik merk dat er open en transparant wordt gecommuniceerd door deze crisis.”

We vroegen in de enquête naar tips of andere opmerkingen. Naast beschermingsmiddelen kregen we een opmerking over afzeggende klanten en dat de thuishulp daardoor uren mist. En iemand die een klant heeft die nu liever eens in de twee weken hulp krijgt in plaats van elke week. Voor dat soort zaken is het belangrijk dat je de nieuwsbrief goed leest, nog een keer naar de Vragen en antwoorden kijkt en je coördinator vraagt als je er niet uit komt!

Ten slotte:

  • ‘Ik vind het geweldig dat Cordaan aan alle collega’s van de thuisdiensten een boeket rozen kwam brengen, dat gaf een stuk waardering voor het werk dat wij blijven doen voor onze cliënten. Daarnaast doet Cordaan ook veel voor de ouderen die in verpleeg/zorg huizen zitten waar geen bezoek mag komen. Ook respect voor alle vrijwilligers die een steentje bijdrage in deze moeilijke tijd. Wat een saamhorigheid!”
  • “Niet echt een tip, maar ik ervaar heel veel meeleven en een betere communicatie door Cordaan; de wekelijkse nieuwsbrief, goede contacten met mijn coördinator. Door de coronacrisis voel ik mij veel meer een onderdeel van Cordaan dan daarvoor. Heb meer het idee dat we het samen doen."

Deze week horen we zowel van Kwaliteitsmanager Wilma Sligman als van Medewerker Servicedesk Bettine Benditz hoe het met ze gaat. “Ja wel goed, alleen op sommige momenten toch wel eenzaam” antwoordt Wilma Sligman, Kwaliteitsmanager Incluzio. “In onze kamer heb ik een campingtafel neergezet met daarop een computer, extra scherm en ik heb de bureaustoel van mijn zoon daar neergezet die fijn zit. Zo ziet mijn thuiskantoor op Goeree-Overflakkee er nu uit.” 

Wat is er anders aan je werk nu in deze coronatijd?
“In plaats van veel onderweg zijn en op verschillende locaties werken, ben ik nu vooral thuis aan het werk. Collega’s spreek ik telefonisch of via beeldbellen en grappig genoeg werkt het wel erg efficiënt. In ben in deze tijd tenminste drie keer per week in gesprek met de directeur en managers van de Thuisdiensten Axxicom en Cordaan om te zorgen voor de veiligheid van de medewerkers en klanten. Met elkaar vertalen we de RIVM richtlijnen naar de praktijk van ons bedrijf.”

Wat is het moeilijkst aan werken in deze coronatijd?
“Aangesloten blijven bij alle ontwikkelingen binnen onze organisatie! Iedereen is nog steeds hard aan het werk; alleen de kleine afstemmomenten tussendoor missen. Nu blijkt dat die er toch voor zorgden dat we van elkaar op de hoogte zijn, wie wat aan het doen is, en daar moeten we nu een andere manier voor vinden. Dus vooral regelmatig contact zoeken met elkaar. Zo heb ik ook een uitgebreidere weekstart met mijn team van vijf mensen of een extra afstemmoment tussendoor.”

Wat is het mooist?
“De saamhorigheid, de initiatieven die ontstaan om toch iets te kunnen betekenen voor een ander. De Sociale Luisterlijn, het brengen van bloemen, een balkonbingo of beweegactiviteit, iedereen zit in hetzelfde schuitje.”

Wil je nog iets zeggen tegen de huishoudelijke hulpen?
“Chapeau voor jullie inzet en doorzettingsvermogen! Jullie betekenen veel voor de klanten van Axxicom Thuishulp, hou nog even vol. “

Bettine schrijft: “Ik ben Bettine en ben werkzaam bij de servicedesk van Cordaan Thuisdiensten. Ik vind zelf dat ik op een van de mooiste plekjes in Amsterdam woon; aan de Schinkel. Ook al is het geen groot huisje. Het is wel knus en heb een prachtig uitzicht op het water. Nu is het helemaal knus, omdat mijn man, zoon en ik nu thuis werken (zoon voor school). Zowel mijn man als ik hebben een ‘praat’ baan waar klanten soms last van hebben maar na uitleg hebben de meeste klanten daar wel begrip voor. Ondanks de kleine ruimte maken wij het er het beste van. Persoonlijk heb ik het minste last ervan om mijn werk thuis te doen. Ik kan mij redelijk aanpassen aan de situatie, al zit ik op een kleine oude laptop met een oortje in. Ook helpt het enorm dat we een ‘kwebbel app’ hebben met mijn lieve collega's waar we onze spirit hoog houden met leuke, lieve en grappige verhalen of plaatjes. Ik wens iedereen veel sterkte en gezondheid toe. Maak er het beste van!”

Niet vergeten: Testen op corona

Nu de testcapaciteit verder wordt uitgebreid, kunnen ook huishoudelijk medewerkers in aanmerking komen voor een coronatest. 

Jij kan worden getest als je voldoet aan de volgende drie criteria:
  • Je hebt minimaal 24 uur ziekteverschijnselen die passen bij een coronabesmetting. Dat 
  • betekent dat je gecombineerde klachten hebt; verkoudheid en/of hoesten én koorts.
  • Je werkt rechtstreeks met klanten. 
  • Je inzet is essentieel voor de zorgcontinuïteit.
De aanmelding voor een test zal worden gedaan door een bedrijfsarts. Neem contact op met je coördinator als je in aanmerking komt voor een coronatest. Lees meer in deze brief van de gemeente.

Niet vergeten: feestdagen en vakantieperiodes

Er komen verschillende feestdagen en vakantieperiodes aan. Ben je vergeten welke acties er moeten plaatsvinden om dit goed te organiseren? Kijk dan hieronder.