Cordaan Thuisdiensten Courant - corona-update #9

Op deze pagina vind je alle aanvullende informatie over de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update.

Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #2
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #3
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #4
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #5
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #6
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #7
Klik hier voor de informatie uit de Cordaan Thuisdiensten Courant corona-update #8

Download hier de herziene versie van de Remote Pro handleiding.

Testen op corona

Vanaf nu kan iedereen met klachten zich laten testen op het coronavirus. Dit geldt voor jou als medewerker, maar ook voor jouw klanten. Zo controleren we de verspreiding van het virus en beschermen we elkaar. We hebben de klachten die passen bij corona voor je op een rijtje gezet. En wat te doen te bij klachten.

Klachten die passen bij corona:

- Verkoudheidsklachten (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn) en/of
- Hoesten en/of
- Benauwdheid en/of
- Verhoging of koorts en/of
- Plotseling verlies van reuk en/of smaak

Heb jij zelf klachten?
Bij klachten licht je altijd je coördinator in. Het is belangrijk dat je je direct laat testen als je klachten hebt, mede omdat wij werken met een kwetsbare doelgroep. De test vraag je aan via 0800-1202 (burgerservicenummer bij de hand houden). Als je eenmaal getest bent, ontvang je binnen 48 uur de uitslag van de test via de GGD. Tot de uitslag bekend is, stel je indien mogelijk de zorg aan jouw klant(en) uit naar een later moment. Je overlegt met je coördinator of je ziekgemeld moet worden. Indien nodig kan er bijzonder verlof opgenomen worden. 

Heeft je klant klachten?
Je checkt altijd voordat je bij een klant naar binnen stapt of er gezondheidsklachten zijn. Als jouw klant klachten heeft, ga je niet naar binnen en houd je uiteraard 1,5 meter afstand. De klant vraagt zelf een test aan via 0800-1202 (burgerservicenummer bij de hand houden). De hulpverlening wordt uitgesteld tot de testuitslag bekend is. Na thuiskomst was je minimaal 20 seconden je handen.

Bij een negatieve testuitslag kan je jouw werkzaamheden hervatten, mocht je het desondanks toch niet vertrouwen, vraag je bij jouw coördinator een noodpakket met persoonlijke beschermingsmiddelen aan. Bij een positieve uitslag licht je altijd de coördinator in en hervat je de hulpverlening niet eerder dan dat de klant minimaal 7 dagen na de start van de gezondheidsklachten klachtenvrij is EN 24 uur koortsvrij is EN 48 uur klachtenvrij is. 

Zomerperiode

Vorige week hebben de klanten een brief ontvangen over de zomerperiode. Zowel bij sommige klanten als medewerkers riep dit nog enkele vragen op. Daarom leggen we nogmaals uit hoe wij tot deze beslissing zijn gekomen.

In de brief aan klanten geven wij aan dat de zomerperiode er weer aan komt en dat deze altijd de nodige uitdagingen oplevert met betrekking tot de planning. Wij houden bij de planning twee zaken in balans, namelijk jullie welverdiende vakantie en daarnaast de continuïteit van onze dienstverlening. Wij werken met een kwetsbare doelgroep. Zorg leveren aan deze doelgroep is niet alleen bevredigend, maar ook noodzakelijk. Wij willen en kunnen het ook niet veroorloven om onze klanten voor een langere tijd uit het oog te verliezen. 

In dat kader hebben we, in samenspraak met de Gemeente Amsterdam, voor een aanpak gekozen waarbij we een beroep hebben gedaan op “geven en nemen” en “zorg voor iedereen”. Daarom zijn wij gaan schuiven in de planning; op deze manier kunnen wij regelmatig zorg blijven leveren en verliezen wij onze klanten niet uit het oog, zeker in deze bijzondere tijden. Dat betekent voor de klanten dat er tijdelijk een andere planning wordt aangehouden. 

Dit betekent gedurende de zomerperiode het volgende:
  • Kom jij normaal gesproken elke week bij jouw klant? Dan komen wij in de zomerperiode één keer per twee weken.
  • Ontvangt jouw klant 2 keer per week huishoudelijke hulp? Dan komen wij in de zomerperiode één keer per week.
Dit geldt ook wanneer je zelf niet afwezig bent tijdens deze periode, die loopt van 29 juni t/m 23 augustus. Kwetsbare klanten, zoals deze zijn aangegeven bij je coördinator zullen wij wekelijks blijven ondersteunen en hebben hierover dan ook geen brief ontvangen. Voor hen blijft de hulpinzet zoals gebruikelijk. 

Om bovenstaand in goede banen te leiden zal je teamondersteuner samen met je coördinator hier zoveel mogelijk in ondersteunen. 

Burennetwerk

Ook in deze corona-tijd zet Burennetwerk alles op alles om mooie koppelingen te maken tussen buurtgenoten om elkaar te helpen. Juist nu veel van onze stadgenoten gedwongen binnen zitten proberen we te kijken wat er - met de veiligheidsmaatregelen in ons achterhoofd - nog wel kan!

Dat betekent dat buren nog wél kunnen helpen met boodschappen brengen en gezellige telefoontjes plegen. Ook doet Burennetwerk echt urgente klusjes in huis - die het dagelijks leven in gevaar brengen -.  Of urgent vervoer (zonder gezondheidsklachten van beide kanten), maar dan met gepaste afstand van elkaar. Inmiddels heeft Burennetwerk al 824 Amsterdammers geholpen in deze coronatijd!! Wil je meer weten over de initiatieven van Burennetwerk of wil je graag één van jouw klanten aanmelden? Aanmelden kan via www.burennetwerk.nl of bel op werkdagen 020 623 9771 - tussen 10:00 en 16:00 uur. Mail voor vragen naar helpdesk@burennetwerk.nl.

Zorg voor Amsterdam

De campagne Zorg voor Amsterdam is een initiatief van de gemeente Amsterdam en zet zich in om het beroep hulp bij het huishouden onder de aandacht te brengen. Collega’s Tineke Ras en Esmeralda Kruiswegt zijn geïnterviewd voor de website www.zorgvoor.amsterdam. Mooi om te zien met hoeveel trots en passie zij hun werk uitvoeren!

Tineke werkt al 19 jaar als huishoudelijke hulp, omdat de werkzaamheden haar erg aanspreken en ze graag met mensen werkt. Klik hier voor het filmpje van Tineke.

Esmeralda werkt sinds 2005 in de thuiszorg; het was destijds ideaal om te combineren met haar kleine kinderen. Ze is een verzorgend type en houdt erg van schoonmaken en mensen helpen. Inmiddels heeft ze met veel klanten een speciale band op gebouwd en zijn ze een beetje ‘familie’ geworden. Klik hier voor het filmpje van Esmeralda.

Niet vergeten: Mirro

Ervaar je stress over corona? Mirro biedt hulp! Het zijn bijzondere tijden. Het coronavirus vraagt om maatregelen en richtlijnen waar we je je aan moet houden. Het kan zijn dat dit veel met jou doet, dat het ook negatieve gevoelens bij je opwekt. Mogelijk ervaar je angst. Dit is oké. Deze gevoelens mogen er zijn en je bent niet de enige die ze heeft. Iedereen heeft met deze situatie te maken. Wij kunnen je helpen om deze gevoelens te beheersen door middel van de online hulpdienst Mirro. Mirro biedt online diverse hulpmodules. Ga naar https://www.mirro.nl/module/grip-op-coronastress/ en meld je aan op de website. De dienst is gratis voor Zilveren Kruis en VGZ-verzekerden. Ben je dat niet? Contact dan je coördinator.